banner

Magyar Taraj

Súlyos arcok
Dillinger Four

pic A Fat Wreck 2002-es kínálatából kiemelkedik a minneapolisi Dillinger Four Situationist Comedy című lemeze. Az egyéni hangvételű album kapcsán felmerült kérdéseinkre Erik Funk gitáros-énekes válaszolt.










Miután eldöntöttétek, hogy leléptek a Hopeless Recordstól, az Epitaph és a Fat Wreck volt a két lehetséges alternatíva számotokra. Miért választottátok ez utóbbit? Esetleg közrejátszott ebben, hogy az Epitaph nemrég leigazolta a Dillinger Escape Plant, és így az emberek összekeverhették volna a két zenekart?
Mindkét kiadó fasza, inkább arról van itt szó, hogy az utóbbi időben eléggé hízásnak indultunk. Négyünk együttes súlya már lassan eléri az 500 kilót, és arra gondoltunk, hogy nevéből adódóan a Fat talán akkor is támogat majd minket, ha már nem bírunk felmászni a színpadra.
John Dillinger hírhedt bankrabló volt a 30-as években, az USA Midwest részén, ahonnan ti is származtok. Miért vettétek fel a nevét?
Részben valóban azért, mert a környékről származott. És Dillinger Chicagóban halt meg, egy sikátorban, ami amellett a lemezbolt mellett található, ahol Paddyvel (Patrick Costello, basszus, ének - a szerk.) megvettük az első punk lemezeinket, merthogy mindketten chicagóiak vagyunk. Sokáig élt a szomszédban található St. Paulban is, más alvilági figurákkal együtt. Kötöttek egy egyezséget a zsarukkal, hogy nem csinálnak semmilyen balhét St. Paulban, és akkor nem csesztetik őket a máshol elkövetett disznóságaik miatt.
Az új lemez valami japán dumával kezdődik. Ennek mi a története? Kapcsolódik ahhoz, hogy turnéztatok Japánban a Green Day-jel?
A Green Dayes turnén kívül még kétszer turnéztunk Japánban egyedül is. Tavaly csak ott turnéztunk, annyira bírjuk azt az országot. Az intro története annyi, hogy Takashi barátunk a zseniális Sweetjap zenekarból épp a stúdió környékén lófrált, és szemlátomást unatkozott, úgyhogy behívtuk, hogy üvöltözzön egy kicsit nekünk japánul.
El tudnád magyarázni, mit jelent az új lemez címe? Az International Noise Conspiracy is használ idézeteket Guy Debordtól és a szituacionistáktól, erről a zenekarról mi a véleményed?
Te vagy az első, aki úgy kérdez rá a címre, hogy már hallott a szituacionista mozgalomról! A T(I)NC-et nagyon bírom. Már többször volt róla szó, hogy együtt turnézzunk, de eddig még nem jött össze.
A két kedvencem az új lemezen a "Noble Stabbings" és a "Fired-Side Chat". Ezek miről szólnak?
A "Noble Stabbings" egy személyes jellegű szám. Arról a pillanatról szól, amikor egy kapcsolatban felismered, hogy a másik egy szarzsák, és több energiádat nem akarod beleölni, hogy fenntartsd ezt a viszonyt. A "Fired-Side Chat" egy pesszimista szám a kapitalista valóságról. Arról, hogy mennyire idegesítő, hogy valahányszor jön egy botrány, és emberek ezrei vesztik el a megélhetési forrásukat, mindenki úgy tesz, mint ha ez lenne az első ilyen eset. A felhördülés egy hétig tart, aztán minden megy tovább, semmi következménye nem lesz, és aztán megint megtörténik. Az emberek nem értik meg, hogy ez a ciklikusság a velejárója annak a gazdasági rendszernek, amiben élünk. Ha erre rájönnének, valószínűleg lenne megoldás, de ha mindenki mindig úgy tesz, mintha ez lenne az első ilyen eset, akkor nem lesz. Erre a közelmúltból az Enron cég körüli botrány a legjobb példa.
A lemez kritikájában azt írtam, hogy a stílusotok "zajos poppunk művészi szövegekkel, és egy Mick Jonest (Clash) és a Carter USM-et idéző énekhanggal". Erről mi a véleményed?
Nekem tökéletesen megfelel.
A biográfiátokban különös dolgok szerepelnek a dobosról. Azt írják, hogy megpróbált a Pabst sör hivatalos kabalafigurája lenni, illetve egyszemélyes szinkronúszásból is tartott már bemutatót egy las vegasi kaszinó szökőkútjában.
Ez mind igaz. Művészi szinten űzi a részegen elkövetett baromságokat. Sokan tudnak ittasan őrültségeket csinálni, de amikor Monkeyhustle belendül, az olyan, mint ha egy festőt, vagy szobrászt néznél alkotás közben. Lélegzetelállító.
Mindemellett viszont Ph.D. fokozattal rendelkezik pszichológiából, miközben titeket a középiskolából is kicsaptak. Nem félelmetes időnként egy ilyen intellektuális dobos?
Ne keverd össze az intelligenciát a tudományos fokozatokkal. Ő nem értelmiségi, csak szereti befejezni, amit egyszer elkezd. Persze okos, de inkább a munkabírás az erőssége.
Milyen a minneapolisi punk színtér? A Hüsker Düről tudom, hogy oda valósi, de kiket kéne még megemlíteni?
A Replacements és Prince a város nagy szülöttei. Ami a punk zenekarokat illeti, mindig voltak nagyon jók, de mire országosan ismertek lehettek volna, már fel is oszlottak. A mostaniak közül jó a Rivethead, a Sweetjap, a Crush, a Song of Zarathustra. Jövő év elején megjelenik majd egy válogatás lemez 20 minneapolisi punk zenekarral "NO Slow... All GO"címmel, ez remekül dokumentálja majd a jelenlegi helyzetet.
Júniusban turnéztok először Európában. Mik a várakozásaitok?
Tíz éve turnéztam ott egy zenekarral, amire senki sem emlékszik már, úgyhogy nagyjából tudom, mire számítsak. Már évek óta várunk erre a lehetőségre, úgyhogy nem érdekel, ha csak három ember lesz a koncerteken, akkor is jól fogjuk magunkat érezni.
Úgy tudom a basszerosotok szeret meztelenre vetkőzve törni-zúzni koncerteken. Ez úgy hangzik, mint a Dwarves, akik szintén a környéketekről, Chicagóból származnak.
Akkor jöjjön most egy vicces sztori. Az első zenekar, akik előtt Paddyvel felléptünk, a Dwarves volt, talán ?88-ban, ha jól emlékszem. Blag félmeztelenül rohangált a színpadon, teljesen idiótának néztek ki, és botrányosan szarul szóltak. Ahogy néztük őket, Paddy észrevett egy vezetéket, ami a színpadról jött le, és a lába előtt elhaladva egy a falban levő konnektorba vezetett. Összenéztünk, és Paddy kihúzta a kábelt a konnektorból. Az összes erősítő erre volt kötve, kivéve az éneket. Azóta viszont nagyon megkedveltük a Dwarvest.
Hány punk kell egy villanykörte kicseréléséhez?
Semennyi. A punkok képtelenek megváltoztatni bármit is.
Nevezd meg az első három dolgot, ami eszedbe jut Magyarországról!
Budapest, a kaja, és az a bombázó csaj, akit még a gimiből ismertem.

www.myspace.com/dillingerfour